Várhelyi Csilla - Vízparti gondolatok
Várhelyi Csilla kiállítása Várhelyi Csilla kiállítása
Várhelyi Csilla kiállítása Várhelyi Csilla kiállítása
Várhelyi Csilla kiállítása Várhelyi Csilla kiállítása
Várhelyi Csilla kiállítása Várhelyi Csilla kiállítása
Tisztelt Megnyitó Közönség!

Várhelyi Csilla, kedves tanítványom volt 5 éven keresztül a Képzőművészeti Egyetemen.
Egyénisége, intellektuális érzékenysége, vívódó komolysága olyan szellemi, lelki atmoszférát teremtett legtöbbször, ami a kölcsönös eszmecsere, a korrektúra nagyszerű terepe lehetett a műteremben.

Mik azok a dolgok, amelyek tűnődéseink alapját képezik, és a folyamatos én-keresés útján fontossá válnak, formát találnak,tárgyiasulnak?
Mindig a keletkezés rejtélye körüli történések értelmezése, az ihletettség, a látomás és az indulat ereje ad valamiféle támpontot alkati sajátosságainknak, önmagunk meghatározásának.
Milyen irányt szabjak bensőm, - legtöbbször hangtalan - vágyainak, ami árnyalt összetettségénél fogva képes megformálni, szűkszavú, vagy túlcsorduló gazdagságával élményeimet?

Melyek azok a fontos döntések, amelyek folyamatos szellemi, kritikai éberségre sarkallnak, és egy olyan teljességet eredményeznek, ahol a gondolat minősége bekapcsolódik az "emberi érzületközösség nagy áramába"? (Supka Manna idézet)
Vívódásaink végtelen sorozata, víziók sokasága kavarog, minden ecsetnyomot létrehozó késztetés mögött.
Vajon a gesztusok egymásra rakódó indulathalmaza összeadódik, és olyan közlésre kész összességet eredményez, ami a legbensőbb vágyainkat is kielégíti?
Kérdések, kételyek!

Ezek a kérdések, kételyek indították valójában el, hogy legyenek felelősségteljes döntéseink, amelyek összetett módon, a képszövet minden porcikájában megformálva, megjelennek. A vállalás szellemi kockázatát felmutatva, a bizonyosság-keresés határozottságával kell elindulni azon az úton, ami minden valószínűség szerint számunkra a legfontosabb mozzanatokat megjelenítő, életteli kutatási terület, a titkok világa.

Várhelyi Csilla arspoetikus megnyilvánulásaiban az a kutató szándék jelenik meg, ahol az élethelyzetek jelképes tartalma, vagy a kapcsolatokban rejlő látens üzenet megfogalmazására lehetőség nyílik. Ugyanakkor természetes módon megérinti - koránál fogva - az Y és Z
generáció sajátos virtuális összeköttetés-függő, elszigetelt világa, ahol az élet színtere döntően a mobiltelefon kijelzőjére tevődik át, és az emberi tekintetek egyre ritkábban találkoznak.
Mindezekből szinte logikusan következik, hogy az előbb említett elidegenítő hatások valami tiszta, archaikus ősállapot megragadásához vezetnek.

Várhelyi Csilla a természet és az ember viszonyát erős jelképként értelmezve, elindult azon az úton, ahol ezek a viszonylatok, képi értelmezésük minél árnyaltabban megjeleníthető.

A táj, mint az emberre ható legközvetlenebb és legrégibb ingerforrás, kimeríthetetlen, és mindig aktuális, korszerű tematika, ami a festő számára bőséges lehetőséget kínál a számára fontos értékek felmutatására.
Meglepőnek tűnhet, ha azt mondom, hogy a munkák nagy része egyfajta mérlegelő "tájtesztelés", ahol a tájélmény és a hozzá kapcsolódó ember-motívum egymáshoz illeszkedése, viszonyulása a legfontosabb festészeti probléma Csilla számára.
A különböző felületek, nyomhalmazok árnyalt megjelenítése, valamint a vizuális dráma, ami nem más, mint egy minősített képi feszültség megteremtése, elmélyült, odaadó önfeledtséget követelő folyamatos munkálkodás. Inspiratív módon hatnak rá a különböző halmazállapotú anyagokban rejlő kifejezési lehetőségek, melyek a képépítés folyamatában egy emelkedett, árnyaltabb szint megformálását teszik lehetővé. A vízhez való ösztönös kötődése is azt bizonyítja, hogy az egyik legfontosabb őselem, szinte végtelen lehetőséget kínál számára a képi poézis megformálására.
A képépítő kalandozások során, az élmények motívummá alakulása - a festő számára - meghatározó hangzások létrejöttét eredményezik.
Itt álljon egy megállapítás: Az indulattal telített kifejezési vágy, természetes kételyeink ellenére, nagyobb esélyt biztosít egy sokrétű, karakteres képi összesség megvalósítására. Így valójában a végső kérdés: kinek, miről szól a képi közlés keserves, felelősségteljes folyamata?
A vizuális ingerek túltengő agresszív kínálata, a vizuális szennyezés felgyorsulása nagy felelősséget ró az alkotóra, és a befogadóra egyaránt.
Várhelyi Csilla ezen az úton elindulva építkezik, alakítja képi világát, amihez e kiállítás kapcsán is sok sikert kívánok!

2016. január 23. Nagy Gábor festőművész

Szolnok, Szoboszlai Galéria