7. Tavaszi Mustra - 2019

 

7. Tavaszi Mustra megnyitója 7. Tavaszi Mustra megnyitója
7. Tavaszi Mustra megnyitója 7. Tavaszi Mustra megnyitója
7. Tavaszi Mustra megnyitója 7. Tavaszi Mustra megnyitója
7. Tavaszi Mustra megnyitója 7. Tavaszi Mustra megnyitója
7. Tavaszi Mustra megnyitója 7. Tavaszi Mustra megnyitója

 

Páncsics Edina:7.Tavaszi Mustra - 2019

 

Jó ide bejönni! Itthon vagyok! Kicsi, de hatalmas tereket ölel fel. Elvisz messzire, s a mindennapok mókuskerekébe megnyugvást hoz, kikapcsol.
Itthon vagyok, kedves Szoboszlai Zsolt, ideköltözök, remélem, nem akadályoz meg benne…. Tárgyak, terek, enteriőrök, képek, emberek… De milyenek!

A művészet felelős! Felelős, hiszen az ember személyiségét, látásmódját, lelkiségét tudja finomra hangolni, úgy, mint a zongorahangoló. A Steinway & Sons-nál is egy „tisztánhalló” szakember „hangolja finomra” a koncertzongorákat. Egy jó galéria kialakításához ugyanígy elengedhetetlen a képek közötti összhang, az összhangzás, az akkord, aminek kulcsa az, hogy „minden húr önállóan is ugyanolyan jó szóljon, mint együttes hangzásában”.

Örkény István: Az élet értelme. „Ha sok cseresznyepaprikát madzagra fűzünk, abból lesz a paprikakoszorú. Ha viszont nem fűzzük fel őket, nem lesz belőlük koszorú. Pedig a paprika ugyanannyi, éppoly piros, éppoly erős. De mégse koszorú. Csak a madzag tenné? Nem a madzag teszi. Az a madzag - mint tudjuk - mellékes, harmadrangú valami… Hát akkor mi? Aki ezen elgondolkozik, s ügyel rá, hogy gondolatai ne kalandozzanak összevissza, hanem helyes irányban haladjanak, nagy igazságoknak jöhet a nyomára…”

 

A kiállítás megjelenése - műfajban, technikában és stílusban is rendkívül változatos. Ez a sokszínűség véleményem szerint a tárlat javára válik, mert az eltérő karakterű művek kiegészítik, néhány esetben (a rendezésnek köszönhetően) felerősítik egymást. A festmények és kisplasztikák mellett találunk kerámiát, iparművészeti alkotásokat és grafikai műveket is. Az alkotások szemléletmódja a realista ábrázolástól a különböző mértékben elvonatkoztatott megformáláson túl, a dekoratív, stilizált formákon keresztül a konstruktív geometrikus jelek világáig terjed.

Mai posztmodern világunk kulturális rétegzettségének sokféle lenyomatát találjuk meg a kiállításon. Az egyéni látásmód ereje és őszintesége hitelesíti az alkotásokat.

Szokták mondani, hogy a művészet az emberiség lelkiismerete. Többek között azért, mert nem hazudik. Ami hazudik, az nem művészet. Például giccs, ami hamis illúziókat kelt. Legvilágosabban Edward Albee, a kitűnő amerikai drámaíró-rendező fogalmazta ezt meg:

A művészet értelme az, hogy amikor az előadás végén kijössz a színházból, több legyél, mint ami előtte voltál. Amikor viszont egy Broadway-előadásról jössz ki, kevesebb vagy, lefokozódtál.”

A művészet nem akar didaktikus lenni, a művészetben egyszerre vagyunk önmagunk nevelői és neveltjei. Mind a mű alkotója, mind a befogadója benső nevelő-képe segítségével önmagára van nevelő hatással (mint a gyermek, aki a kismackójában anyja jelenlétét és figyelő tekintetét éli meg - annak valóságos jelenléte nélkül), amihez a mű a közvetítő projekciós felület - (kismackó, amire mindent rá lehet vetíteni). Így lehetséges, hogy a befogadó magában újraalkotja a művet (számára mást jelenthet ugyanaz a „kismackó”), és saját tartalmait projektálja rá (sok esetben a művész szándékától függetlenül), megfelelve a posztmodern „nyitott mű” elméletének.

Véleményem szerint a nevelés művészet-jellege analógiába hozható bizonyos művészetfelfogásokkal. A tanítás és a nevelés egyik legfontosabb közös jellemzője a kreatív és intuitív jelenlét, az elérhetőség, a nem csak racionális eszközökkel történő, és személyes módokon megvalósuló ember-formáló munka.

 

Az ember a XX. század elején az élő népművészet végleges megszűnésével elvesztette ösztönös védekezőképességét a hamisság ellen. Ahogy Ady mondta: „Minden egész eltörött…”. Csak a televízió és az internet információi ömlenek ránk, és nem igényeljük a művészetekkel való spirituális kommunikációt. Pedig az ember a test és a lélek harmonikus együttese. Ha bármelyik összetevőt a másik rovására tartósan elhanyagoljuk, mindenféle fizikai és lelki problémák, valamint betegségek csapdájába esünk.

A művészet katartikus élménye az, amely a szellemet táplálja, és a lelket felemeli, mert képes a végtelen világ újabb és újabb csodáinak bemutatására, hogy hétköznapjainkban is legyenek belső, ünnepi pillanataink.

És nem tudok kibújni a bőrömből - hiszen tanár vagyok -, hogy meg ne említsem: „Az oktatáson és a nevelésen múlik, hogy a művészet tud-e fontos lenni. Ha gyermekeinknek nem tanítják meg, mi a művészet, nem fogják tudni mi az, amit csak az igényes művészet adhat meg nekik.”

A megoldás itt látható ezen a kiállításon: lehet táplálkozni, erőt gyűjteni belőle, belefeledkezni, egyáltalán lélek-közelben lenni…

E gondolatok jegyében kérem, tekintsék meg a tárlatot!